tisdag 27 november 2012

Såhär investerar jag!

När jag ska köpa ett nytt värdepapper är det flera faktorer som påverkar mitt val. Bland de första jag tänker på är hur långsiktigt jag ska ha papperet och om jag vill ha något säkert eller något mer riskfyllt. Låt oss säga att jag vill ha ett papper som jag kan i få en bra avkastning på under 10 års tid och sedan sälja för en rimlig summa. Vi kan ta en av mina favorit aktier som förslag Lovisagruvan AB.

Jag börjar med att kolla på vad P/E talet och Direktavkastningen är jämfört med resten av bussen. Som man ser är så verkar det ju som om deras utdelning är helt fantastisk i jämförelse med andra aktier på börsen och att aktien då är väldigt undervärderad. Självklart finns det en anledning till att priset på aktien inte är högre. Då måste man gräva djupare tillexempel att gå in på företagets hemsida.


Detta är urklippt från deras hemsida. Då förstår man att gruvan endast kommer hålla i lite mer än 20år. Jag tror inte att priset på aktien kommer börja röra sig neråt förrän om 7-8 år. Självklart kan utdelningen förändras efter vad priset på deras malm är. Jag tycker det är viktigt att man har kunskap om vad företaget gör och om det är en bransch som man tror kommer gå bra under tiden man ska ha papperet. Själv är jag väldigt skeptisk mot oljebranschen långsiktigt, även om man räknar med höjda oljepriser så kommer det nog bli för dyrt att hitta olja. Däremot tror jag på gruvor där man vet hur mycket man har att få ut. Jag tror inte att värdet av gruvbranschens råvaror kommer att gå ner i värde då jag inte ser särskilt många konkurrenter förutom att man blir duktig på att återvinna.



Detta är en lista på styrelsen i Lovisagruvan AB. Jag tycker att folket som styr företaget är viktigare när man gör en Fundamental analys en när man gör en Teknisk analys. Själv gjorde jag så att att jag gick in på dagens industri, kollade Insider för att se om det verkar som om styrelse medlemmarna själva verkar vilja ha aktien.

Som det ser ut på så verkar det som om att senaste tre åren har hälften av styrelse medlemmarna ökat sina andelar mycket, som ni ser nästan längst ner på bilden så har Ingemar Skaret sålt av 81 000 andelar. Jag anser inte att man ställer in sig på att detta är något dåligt för företaget eller att det kommer gå sämre för företaget. Man kan faktiskt ringa till företaget och fråga varför personen ville sälja av så mycket. De är inte säkert att du får ett bra svar, men det är värt ett försök. Ett verkligt exempel är när Koncernchefen på OEM international för ca 5 år sedan sålde av väldigt många andelar vilket ledde till att kursen gick ner för man tappade trovärdighet. Anledningen till att han sålt av sina andelar var att han bytt fru och behövde vara lite extra likvid under själva övergången. Under kommande år köper han tillbaka lika mycket för då hade hans privatliv lugnat ner sig lite. Detta kunde vemsomhelst ha fått veta om de ringde till företagets ekonomi ansvarige.

En annan sak man kan göra är att kolla upp om personerna varit framgångsrika på något annat tidigare. Ett exempel som Tobias Schildfat tar upp i sin bok "Vägen till din första miljon" är på företaget Ratos AB där företaget fick en ny koncernchef som hette Arne Karlsson (inte koncernchef idag utan styrelseordförande). Tobias hade sett intervjuer med honom innan och tyckte att de hade samma filosofi om hur man skulle driva sitt företag plus att han varit duktig innan. Eget exempel är Torsten Jansson, koncernchef på New wave som själv har väldigt låg lön för att ha den positionen på ett så stort företag. Han sa till pressen en gång att tror man på New wave och jobbar för dem tycker jag man ska investera i deras aktie inte begära väldigt hög lön. När personerna som har hand om företaget själva kan förlora sina pengar tror jag det ökar motivationen att prestera bra.

Tillbaka till Lovisa gruvan så finns det andra saker som man måste ha i åtanke när man handlar. Vilken lista spelar roll för Aktietorget de flesta banker tar mer för att handla där en tillexempel för att handla på Stockholm börsen Large Cap. Då kanske man ska tänka på att minst handla för en viss summa annars är courtaget alldeles för högt.

Detta är några grejer man kan tänka på ska göra ett till inlägg med nytt exempel denna veckan då jag tar upp något annat exempel ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar